Verlofaanvraag

In uitzonderlijke gevallen kan vakantieverlof worden verleend buiten de normale vakantiedagen. Een verzoek om vakantieverlof dient minimaal acht weken tevoren aan de rector te worden voorgelegd.

Wegens gewichtige omstandigheden - bijvoorbeeld bij huwelijk of sterfte - kan recht op extra verlof bestaan. Hiernaast vindt u de aanvraagformulieren voor de verschillende soorten verlof. In de formulieren staan ook de voorwaarden en richtlijnen in detail beschreven.

Toptalent op het Spinoza Lyceum

Steeds vaker komen leerlingen en hun ouders ons vragen om extra verlof vanwege activiteiten in het kader van sport, muziek en dans. Wij willen, zeker in het kader van ons speerpunt Maatwerk, hier graag ruimte voor bieden, maar tegelijkertijd ook de kaders aangeven waarbinnen dit mogelijk is.

Wat zijn bij ons toptalenten die voor maatwerk in aanmerking komen ?

Op het Spinoza Lyceum onderscheiden we twee officiële gebieden waarbij een leerling een toptalent kan zijn:

• Sport

• Muziek en Dans

Een leerling is een toptalent op sportgebied als hij of zij een LOOT-status heeft of zich op landelijk niveau heeft gekwalificeerd/aan de nationale selectie deelneemt en/of aan internationale wedstrijden deelneemt.

Bij muziek en dans spreken wij van een toptalent als de leerling deelneemt aan een gestructureerde hbo of gelijkwaardige vooropleiding op het gebied van muziek of dans. Voorbeelden hiervan zijn het conservatorium, dansopleiding Lucia Marthas of de Nationale balletacademie.

De leerlingen die hierboven beschreven zijn als toptalent, komen in aanmerking voor extra verlof voor activiteiten in het kader van de ontwikkeling van hun talent of andere aanpassingen die verder beschreven worden. Dit betekent in de onderbouw dat leerlingen verlof krijgen en dat het schoolprogramma indien nodig en mogelijk samen met de leerling individueel aangepast wordt. We vragen hier wel een grote mate van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en initiatief van de leerling, niet ongewoon op een Daltonschool!

Mogelijkheden op de school

Op het moment dat een leerling een toptalent is, kunnen wij in de onderbouw en in de bovenbouw onder een paar beperkingen de volgende vrijstellingen en aanpassingen toestaan:

• Trainingen buiten school.

• Vrijstelling van lessen voor training per dagdeel (geen losse uren). Een dagdeel bestaat uit ongeveer drie lesuren. Het maximum van de te missen dagdelen per week is vijf, mits de schoolresultaten voldoende zijn.

• Individueel inhaalprogramma voor werk en toetsen in samenspraak met de mentor, conrector, leerlingen, ouders en de betreffende vakdocent(en).

• Individuele uitroostering.Extra begeleiding door de mentor in het maken van afspraken, een planning en contacten met ouders en begeleiders.

De afspraken en het aangepaste onderwijsprogramma worden door de mentor in een plan van aanpak vastgelegd. Gedurende het schooljaar wordt tijdens de rapportbesprekingen en in gesprekken met ouders het plan van aanpak geëvalueerd en eventueel bijgesteld.

De stappen naar maatwerk voor een toptalent

Om tot een plan van aanpak en toestemming van school te komen, dienen een aantal stappen te worden gezet door ouder/verzorger, leerling en de school.

• De ouder/verzorger van de leerling dient een schriftelijk verzoek in bij de schoolleiding van de school waar de leerling staat ingeschreven. Dit verzoek bevat:

• De ouder/verzorger levert bewijsstukken van waaruit blijkt dat de leerling een toptalent is dat in aanmerking voor maatwerk komt (zie “Wat zijn bij ons toptalenten die voor maatwerk in aanmerking komen?”).

• Een compleet overzicht van de data van afwezigheid gedurende het schooljaar c.q. kalenderjaar.

• De mentor maakt een plan van aanpak voor het aangepaste onderwijsprogramma, met de afspraken die gemaakt zijn met ouder/verzorger en de leerling, en legt dit voor aan het docententeam van de leerling.

• Wanneer er een plan van aanpak ligt waar de ouder/verzorger, mentor, docententeam, leerling, trainer en schoolleiding mee akkoord kunnen gaan, wordt er toestemming verleend om het plan uit te voeren en heeft de leerling toestemming om aan de trainingen deel te nemen.

• De school informeert de leerplichtambtenaar.

• De mentor neemt het plan van aanpak op in het leerlingvolgsysteem.

NB. Voor het aanvragen van verlof bij (incidentele) toernooien, producties en dergelijke, wordt door ouder/verzorger gebruik gemaakt van het aanvraagformulier verlof wegens gewichtige omstandigheden.