Interne ondersteuning

Het Spinoza Lyceum biedt verschillende ondersteuningsmogelijkheden in school om leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. Het eerste aanspreekpunt is altijd de mentor.

Mentor

Op het Spinoza Lyceum wordt veel zorg en aandacht besteed aan persoonlijke begeleiding van leerlingen. Zo heeft iedere klas een eigen mentor, die alle leerlingen individueel begeleidt en in de gaten houdt hoe het met hen gaat. Als een leerling problemen heeft, kan deze dus altijd terecht bij de mentor.

Indien een leerling moeilijkheden heeft, die de mentor niet (direct) kan, verhelpen zijn er drie zorgcoördinatoren, een vertrouwenspersoon, een leerlingcoördinator en twee decanen.

Het overzicht van de ondersteuning die het Spinoza Lyceum biedt, kun je hier vinden.

De zorgcoördinatoren zijn er om leerlingen te helpen, die een moeilijke thuissituatie hebben, die (langduriger) ziek zijn geworden of die op een andere manier extra zorg kunnen gebruiken, die niet direct met de inhoud van schoolvakken te maken heeft.

De vertrouwenspersoon is er om leerlingen te helpen die bijvoorbeeld een conflict hebben met een docent, of die een probleem hebben dat ze niet meteen met hun mentor durven of willen bespreken.

De leerlingbegeleider is in dienst als een direct aanspreekpunt voor alle leerlingen en kan hiermee de mentoren extra ondersteunen.

De decanen staan klaar om leerlingen te helpen bij het maken bij een goede keuze voor een vakkenpakket in de bovenbouw, stage of een vervolgopleiding. Mocht het nodig zijn, dan zorgt de decaan er ook voor dat een leerling een beroepskeuzetest of capaciteitentest kan doen.

In het School Ondersteunings Profiel is alles te lezen over hoe de leerlingenzorg verder precies geregeld is op het Spinoza Lyceum.